در کل این پودمان، روایتهای دست اول مدیران و مجریان را در خصوص کاربرد اِسفیر در جریان کار خود در حوزه بشردوستانه مطالعه کردید. مزیت کاربرد اِسفیر برای اتخاذ رویکرد افرادمحور، همکاری و آمادگی در سناریوهای سهگانه مورد تأکید قرار گرفته است.
اِسفیر همچنین به طرق بسیار مختلف علاوه بر موارد تأکید شده در این پودمان یادگیری مجازی بکار رفته است.
برای کسب اطلاعات بیشتر، روی تصاویر سایهنما کلیک کنید.

"از اِسفیر هم در عملیات و هم در آموزش استفاده میکنم. به عنوان امدادگر ارشد بشردوستانه در نوار غزه مشغول کار هستم، در جایی که بحرانهای حاد بسیاری به بحران مزمن دیگری اضافه میشوند. سازمانهای بشردوستانه متعددی در غزه قبلاً بدون هرگونه دستورکار استانداردمحور و به شکلی فیالبداهه به بحرانها پاسخ میدادند."
محمود ابودرز، مربی اِسفیر در غزه

"اِسفیر ابزاری بسیار مناسب است که به دستیابی به شناخت مشترک همراه با ذینفعان، دولتها، سایر سازمانها و حتی میان تیم خود کمک مینماید."
حمید کریم، مدیر کشوری سازمان امداد و توسعه بینالمللی، عراق

"اگرچه استانداردها به تنهایی متضمن کیفیت و پاسخگویی نیستند اما مبنای کار هستند و بدون آنها، تعریف مورد توافق کیفیت و پاسخگویی در اقدامات بشردوستانه حاصل نخواهد شد."
اریک جانسون (Erik Johnson)، مدیر سازمان پاسخدهی بشردوستانه امداد کلیسای دن (DanChurchAid)

"کارکنان واحدهای پاسخدهی، کتاب راهنما را هنگام اعزام به محل سانحه مطالعه میکردند و اقدامات خود را مطابق با آن انجام میدادند و از خود میپرسیدند که آیا کار صحیح را انجام میدهند و نیازهای اساسی را ارائه میکنند." "ما ضرورت وجود استانداردها را برای ارائه کمک متوجه شدیم و از نظر ما، اِسفیر نه صرفاً منبعی خوب بلکه یک ضرورت است.
کامل اردم گولر (Kamil Erdem Güler)، هماهنگکننده برنامه هلال احمر ترکیه برای شراکتهای نهضت صلیب سرخ و هلال احمر
"متعاقب زلزله 7 ریشتری در شهر یائان در استان سیچوئان در تاریخ 20 آوریل 2013، استانداردهای اِسفیر برای طراحی سرویسهای بهداشتی موقت بکار رفتند."
"ما به مسئله مناسب بودن فرهنگی غذا بسیار توجه کردیم و غذای تبتی در منطقه تبت، برنج در جنوب چین و گندم در شمال چین تأمین کردیم."
"استانداردهای اِسفیر جزء مهمی در آموزش بشردوستانه عمومی هستند که ما ارائه میکنیم."
کریس وانگ (Chris Wong)، آکسفم، چین
اِسفیر برای سازمان شما
امیدواریم که از نمونههای متعدد نحوه کاربرد اِسفیر در سرتاسر جهان به طرق مختلف توانسته باشید در حوزه کاری خود الهام بگیرید.
مجدداً اهداف ارائه شده در ابتدای این پودمان و همچنین چگونگی کاربرد اِسفیر را در دستیابی به این اهداف در سازمان محل کار حرفهای یا داوطلبانه شما یادآوری میکنیم.
هر یک را برای یادآوری موارد انتخاب کنید.
عملکردهای مناسب را در اقدامات بشردوستانه دنبال کنید.
اصول بشردوستانه و حقوق افراد در کتاب راهنمای اِسفیر ترسیم شدهاند. این کتاب مبتنی بر شواهد، نتایج حاصله از فرایند مشورتی گسترده و مجموعه قوانین بینالمللی ذیل است:
- قوانین بینالمللی حقوق بشر.
- قوانین بشردوستانه.
- قوانین پناهندگی.
- قوانین بینالمللی امداد در سوانح.
- راهکارها و چارچوبهای سیاستگذاری بشردوستانه.
کیفیت برنامهها را بهبود ببخشید و عملکردهای مناسب را ارتقا دهید و الگوسازی کنید.
از اصول و استانداردهای اِسفیر که قابل اِعمال در موقعیتهای متنوع هستند، در راستای اهداف زیر استفاده نمایید:
- ارزیابی و تحلیل نیازها.
- تحلیل، بهبود و اطلاعرسانی عملکرد از طریق کاربرد سنجههای مشترک.
- طراحی، برنامهریزی، اجرا، پایش و ارزشیابی.
- تدوین برنامههای آمادگی سوانح، اجرای برنامهریزی اقتضایی و ظرفیتسازی برای مدیریت خطر سوانح.
- گسترش استمرار، شفافیت و یکنواختی در اقدامات بشردوستانه.
- ذکر رئوس توانمندیهای ضروری کارکنان.
سطح همکاری را با همکاران، شرکا و سایر سازمانها ارتقا دهید.
این مهم را میتوان از طریق زبان مشترک مندرج در کتاب راهنمای اِسفیر بدست آورد.
میزان شفافیت را افزایش دهید و آمادگی بیشتری برای اجرای تعهد نسبت به کیفیت و پاسخگویی داشته باشید.
با هدف اجرای تعهد خود در خصوص کیفیت، شفافیت و پاسخگویی نسبت به افراد متأثر فعالیت کنید.
حقوق افراد متأثر از سوانح و مخاصمات را رعایت نمایید.
کتاب راهنمای اِسفیر همراه با ارزش افزوده برای پروژهها از طریق اتخاذ رویکرد مشارکتی و حقمحوری است که مبنای استانداردها میباشد.
به مطالبهگری اثربخش برای کیفیت و پاسخگویی بشردوستانه بپردازید.
از طریق کمک به ارتقای میزان اثربخشی و پاسخگویی در سازمان خود، به فرد مطالبهگر کارآمدتری هم در سطح بینالمللی و هم در سطح داخلی تبدیل خواهید شد.
با استفاده از کتاب راهنمای اِسفیر همچنین میتوانید تلاشهای مطالبهگری خود را به شکل ذیل تقویت کنید:
- ایجاد امکان برنامه پاسخدهی منسجم و تدوین سنجهها و شواهد به منظور پشتیبانی از پیشنهادات برای اقدامات و منابع.
- مطالبهگری برای حمایت و حفاظت از فضاهای بشردوستانه و یادآوری اجرای امور به افراد دارای مسئولیت با استفاده از منشور بشردوستانه.
چگونه میتوان اِسفیر را درون سازمان خود ادغام نمود؟
در این بخش، اهداف پنجگانه برای ادغام اِسفیر در سازمان همراه با شاخصهای پیشنهادی برای بررسی تحقق اهداف ارائه شدهاند.
مدیران میتوانند برخی اقدامات (اقتباس شده از شاخصها) را فوراً اجرا کنند و سایر افراد هم از این اطلاعات در قالب مبنای تعامل با مدیران یا مسئولین خود در سازمان محل کار حرفهای یا داوطلبانه استفاده کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر، هر یک از عناوین را انتخاب کنید.
سیاستها
اهداف: اِسفیر در سیاستها ادغام میگردد.
- اِسفیر توسط هیئت مدیره سیاستگذاری بحران تصویب شده است.
- در سیاستهای پاسخدهی سوانح / بحران، چرایی تصویب اِسفیر توسط سازمان و چگونگی اجرای آن توضیح داده شده است.
- سیاستها به کلیه کارکنان در تمامی سطوح و شرکای ائتلاف در موارد مقتضی اعلام میشوند.
در بیانیه چشم انداز یا برنامه راهبردی سازمانی، به اِسفیر ارجاع داده میشود.
رویهها
هدف: اِسفیر در انواع ابزار و رویهها ادغام شده است.
موارد حاوی ارجاع به اِسفیر:
- فرمهای ارزیابی، پیشنهادیههای پروژه، ابزار پایش، فرمهای ارزشیابی و گزارشدهی.
- رویههای تدارکاتی (خرید و استقرار اقلام از پیش).
دستورالعمل سازمان در بحران.
مدیریت منابع انسانی
هدف: اِسفیر در برنامه توسعه منابع انسانی کل سازمان ادغام شده است.
- در نشستهای توجیهی، به اِسفیر ارجاع داده میشود و نسخهای از کتاب راهنمای اِسفیر در اختیار همه داوطلبین و کارکنان جدید قرار میگیرد.
- کتاب راهنمای اِسفیر برای همه کارکنان از جمله در ادارات منطقهای موجود است.
- بخشهای غیرعملیاتی از قبیل اداره رسانهها و قسمت امور مالی با اِسفیر آشنا میشوند.
اِسفیر در شرح مشاغل، درخواست برای پیشنهادیه و اسناد شرح وظایف ادغام میگردد.
پروژهها و برنامهها
هدف: اِسفیر در مدیریت برنامه ادغام شده است.
- برنامهها در برابر اصول و استانداردهای اِسفیر پایش میشوند.
- خلأها در دستیابی به شاخصها و استانداردهای اِسفیر تشریح میشوند و اقدامات کاهش این خلأها شناسایی میگردند.
- پروژههای پاسخدهی بشردوستانه شامل ردیف بودجه برای توزیع و یادگیری اِسفیر هستند.
اِسفیر در برنامههای کاری / اقدامات گستردهتر در سطح کشوری ادغام شده است.
تعهد اثبات شده
هدف: مدیران کشوری عنصر رهبری خود را در زمینه توزیع و اِعمال اِسفیر نشان میدهند.
- کارکنان ارشد این پودمان یادگیری مجازی را تکمیل کردهاند.
اِعمال اِسفیر در کل سازمان تحت پایش و گزارشدهی قرار میگیرد.
منابع برای پیشاهنگان اِسفیر
حال که آماده پبشاهنگی اِسفیر با همکاران و شرکای خود هستید، منابع بیشتری در قسمت زیر برای کمک به شما در طی مسیر کار خود معرفی میشوند.
بسته منابع اِسفیر را بارگیری کنید.
بسته منابع حاوی کتاب راهنمای اِسفیر است که در آن، استاندارد محوری بشردوستانه و راهنمای نحوه اجرای اِسفیر در چرخه برنامه بشردوستانه و در سایر موارد قرار گرفته است.
آیا کتاب راهنمای اِسفیر به زبان مورد استفاده من موجود است؟
ویراست ۲۰۱۸ کتاب راهنمای اِسفیر در زبانهای انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و فارسی رونمایی شده است.
آخرین ویراست نسخه پیدیاف کتاب راهنما را در حداقل 37 زبان میتوانید از تارنمای اِسفیر بارگیری کنید (بنگرید به ویراستهای کتاب راهنمای اِسفیر در پوشه منابع).
چگونه میتوانم از آموزش بیشتر در زمینه اِسفیر برخوردار شوم؟
کارگاهها و دورههای آموزشی درباره اصول و استانداردهای اِسفیر را میتوان در تقویم رویدادهای ما مشاهده نمود.
چنانچه مایل به برگزاری رویدادی از سوی خود هستید، ما پایگاه دادههای مربیان اِسفیر را در دست داریم که بسیاری از این مربیان را میتوانید برای تسهیلگری کارگاه خود انتخاب کنید.
در عین حال، میتوانید کارگاه را توسط آموزشگری از میان کارکنان درون سازمان خود برگزار نمایید و آنها میتوانند مطالب آموزشی را از تارنمای ما بارگیری کنند.
ما همچنین دوره طولانیتری از یادگیری مجازی اِسفیر داریم که میتوانید آنرا با شرکا و همکاران خود برای برگزاری دوره تفصیلیتر کتاب راهنمای اِسفیر به اشتراک بگذارید.
بنگرید به یادگیری و آموزش در پوشه منابع برای دسترسی به تمامی این منابع و موارد بیشتر.
کدام شبکههای پشتیبانی موجودند؟
شبکه شرکای منطقهای اِسفیر و رابطین کشوری همکاری تنگاتنگی با اداره اِسفیر در جهت آگاهیرسانی و نشر اطلاعات درباره استانداردها و اصول اِسفیر در بیش از 40 کشور در سرتاسر دنیا دارند. فهرست آنها در پایگاه دادههای رابطین ما موجود است (بنگرید به رابطین در پوشه منابع).
چطور میتوانم اطمینان حاصل کنم که کتاب راهنمای اِسفیر را به شکلی صحیح استفاده میکنم؟
همانطور که در این پودمان متوجه شدیم، انواع مختلف سازمانها و افراد در نقشهای گوناگون میتوانند اِسفیر را به اشکال مختلف استفاده کنند.
اِسفیر ابزاری مفید در کل چرخه برنامه به منظور مطالبهگری و آگاهیرسانی، آموزش و ارزیابی عملکرد است و هدف آن، تضمین کرامت افراد متأثر در بحران از طریق مداخلات متعدد میباشد. ما قویاً مایل به دریافت بازخورد تجربیات شما در کاربرد اِسفیر هستیم و امیدواریم که پذیرای شما در این نهضت رو به رشد جهانی باشیم.
لطفاً بنگرید به تارنمای ما به نشانی زیر و با ما در رسانههای اجتماعی در تماس باشید.