اِسفیر برای پاسخگویی و شفافیت

با استفاده از اِسفیر، چطور می‌توان در جهت گسترش پاسخگویی و شفافیت عمل نمود؟

مطلب زیر از قول آلهاندرو مالدونادو (Alejandro Maldonado) است. وی به عنوان دبیر اجرایی پیشین سازمان ملی مدیریت سوانح گواتمالا (CONRED) از اِسفیر استفاده می‌کرد.

“اِسفیر برای اهداف پاسخگویی و شفافیت اهمیت دارد زیرا استانداردها ابزاری مهم برای مقابله با فساد هستند.

در اکتبر 2009، دولت گواتمالا خود را رسماً به متابعت از استانداردهای اِسفیر متعهد ساخت. ما تحقق این هدف را از طریق تدوین شرح وظایف برای موارد ابتیاع و تصریح مقررات مشخص برای فرایندهایی مانند مناقصه پیگیری کردیم. ما همچنین با تأمین‌کنندگان خود در جهت رعایت استانداردها توسط آنان در تولیدات خود همکاری داشتیم تا به نیازهای مصرف‌کنندگان نهایی با توجه به فرهنگ و موقعیت آنها بهتر پاسخ داده شود.

 استانداردها را می‌توان همچنین به شکلی بسیار مفید برای کمیت‌سازی میزان کمک ضروری هنگام بحران بکار برد. ایجاد امکان برنامه‌ریزی برای رویدادهای آتی و تصمیم‌گیری در خصوص اقلامی که باید در انبارها ذخیره شوند نیز از جمله مزایای این استانداردها هستند. نکته بسیار مهم دیگر آن است که با استانداردها می‌توان عامل انسانی را به حداقل رساند و از تصمیمات عینی در برابر تصمیمات خودسرانه درباره اختصاص منابع پشتیبانی کرد.”

خلاصه اِسفیر

این خلاصه از قول کسی دامت (Cassie Dummet) هماهنگ‌کننده پیشین شراکت استانداردهای بشردوستانه (Humanitarian Standards Partnership – HSP) و پل گل (Paul Gol) متخصص سازمان پاسخگویی در برابر جمعیتهای متأثر (Accountability to Affected Populations – AAP) و عضو کارگروه میان‌سازمانی آمادگی در سوانح آفریقای شرقی و مرکزی (Inter-Agency Working Group (IAWG) on Disaster Preparedness for East and Central Africa) بیان شده است.